Terima Kasih krn sudi FOLLOW blog saya (^_^)

Wednesday, June 9, 2010

Ucapan Pengarah KMPP dalam ruangan Buletin 'MOMENT'

Tn.Hj.Khairi Bin Jalun

Pengarah
Kolej Matrikulasi Pulau Pinang



Asslamualaikum..

Anak-anak pelajar yang dikasihi sekalian.

Saya pasti sebulan berpuasa di KMPP ini seakan-akan tidak terasa. Begitu kita disibukkan oleh segala urusan harian kita sehiggakan masa seRamadhan ini melewati kirta seolah-olah sekedip mata. Kita menjalankan tugas-tugas kita, kita berpuasa di siang hari, kita bertarawikh di malam hari ,kita bertadarus, kita menjaga akhlak kita dan kita berharap di sepuluh hari akhir Ramadhan ini, kita akan bertemu Lailatul Qadar dan beroleh rahmatnya.

Tahun in kita masih berezeki bertemu Ramadhan 1429H ini. Kita berdoa bersama-sama agar kita akan terus bertemu lagi di bulan Ramadhan 1430H, 1431H, 1432H, ….. dan kalau diikutkan hati, tentu kita inginkan Ramadhan-Ramadhan yang bakal menyusul itu. Insya-Allah bagi anak-anak yang masih muda usia, kebarangkalian untuk bertemu dengan banyak lagi Ramadhan tentulah tinggi. Namun, Ramadhan itu hanya dilakoni tetapi tiada ia meresapi hati nurani, ataupun lebih malang lagi jika ia tidak hidup di sanubari, maka ia akan menjadi bulan yang hambar, tiada member secubit nilai pun kepada keinsanan kita.

Maka demikianlah Ramadhan ini mengajar tentang masa. Masa bukan emas, bukan intan, bukan berlian dan bukan apa-apapun juga material yang berharga. Masa itulah sebenarnya kehidupan. Masa itulah ukuran nyawa kita yang setiap detik bertambah pendek, menghampirkan kita kepada penghakiman Allah Azzawajalla. Jadi menggunakan masa kepada yang sia-sia dan lagha bermaksud membuang nyawa.

Oleh yang demikian, bertekadlah untuk menjadikan Ramadhan ini yang terbaik sehingga usia ini dan Insya-Allah akan ditambah baik setiap hayat yang masih ada ini untuk ala mini kerana umat Islam itu adalah pembawa rahmat kepada sekalian alam. Pastikan amanah ini tertunai, maka akan sejahteralah kita dan keturunan kita. Insya-Allah.

Selamat menyambut Aidilfitri 1429H

No comments:

are you like this? click here...hehe

rayuanku...