Terima Kasih krn sudi FOLLOW blog saya (^_^)

Thursday, March 15, 2012

Ya Allah..jangan tinggalkan aku...

Wahai diri,

"Kenapa hati jadi sakit, kotor, kasar keras, buta atau terkunci?"

Jawapan kpd perso
alan tersebut tdk lain disebabkn oleh dosa yg kita lakukan sama ada sedar ataupun tdk. Dosa2 itulah yg mnjadi pnghalang taqarrub kita kpd Allah SWT. Dosa2 itulah yg mengeraskan hati kita hingga payah utk menerima ilmu, nasihat dan teguran. Dosa2 itulah yg mnjauhkan kita dr jalan kenenaran.

"Org yg paling lembut hatinya (hati yg tunduk dn patuh kpd Allah dn hati yg sejahtera) ialah org yg paling sedikit (minimum) dosanya,"~Makhul ad-Dimsyaqi

Justeru, dunia umumnya
dan ummah khasnya memerlukan insan2 yg lembut dan penyantun jiwanya supaya turun rahmat Allah.

Maka minimumkanlah dosa kita semoga Allah berlemah lembut dn berbelas kasihan dgn kita.

Wahai diri,

Pada setiap malam, sblm melabuhkan diri di kamar tidur, berbuatlah sesuatu yg boleh mengundang rahmat, kasih syg dan keampunan Allah ke atas diri kita. Boleh jadi, mata kita akn terpejam buat selama-lamanya.

Berusahalah pd setiap malam utk melapangkan minda dn jiwa kita dgn memberi kemaafan dgn mengungkapkan...

"Ya Allah Ya Tuhanku, mana-mana hamba-Mu, baik lelaki mahupun permpuan yg menyayangi diriku dn berdoakan utk keselamatanku, maka bimbinglah dn pimpinlah ia ke Jannatul Firdaus-Mu yg tinggi dan mana-mana hamba-Mu , baik lelaki mahupun perempuan yg pernah menzalimi, mengumpat atau memfitah diriku atau mengatakan sesuatu perkara yg tdk ada pd diriku, maka dgn lapang dada sepenuh redha memberikan kemaafan ke atas mereka setelusnya dan kuserahkan segalanya kepada-Mu Ya Allah"

Seandainya esok masih ada, InsyaAllah barakah memberikan sebuah kemaafan pd malam tadi akan di balas Allah SWT secara tunai buat dirimu berupa kebahagiaan dan ketenangan jiwa yg tdk dapat digambarkan.


Wahai diri,

Sudah mnjadi sunnahtullah di alam maya ini bahawa kesenangan akan datang selepas kesusahan, kegembiraan datang selepas kesedihan dan kelapangan datang sesudah kesempitan.

Usahlah mengharapkan nikmat kebahagiaan, kelapangan dan kegembiraan dgn percuma.. segala nikmat Allah itu bertandang setelah mana diawali dgn pelbagai bentuk dugaan dan ujian.

Untuk mendapatkan keredhaan Allah, kita perlu menerima semua dugaan, ujian dan cubaan yang diberikan..tdk dapat dinafikan keperitan musibah dan dugaan duniawi ini, tetapi itulah jalan kpd keampunan Tuhan Yang Maha Agung.

Sabda Rasulullah SAW:"Seorang Mukmin akan tetap (berterusan) diberi cubaan, sampai dia berjalan di muka bumi ini tanpa dosa sedikitpun" (Riwayat Bukhari)

No comments:

are you like this? click here...hehe

rayuanku...