Terima Kasih krn sudi FOLLOW blog saya (^_^)

Thursday, December 16, 2010

mode: silent



suka hidup menyendiri


Pergaulan yang baik yang ditunjukkan oleh orang Islam akan menonjolkan imej Islam sebagai agama yang mencintai keamanan. Pembabitan dalam masyarakat mencerminkan diri kita sebagai Muslim yang prihatin.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, "Bukankah aku telah memberitahu kamu semua tentang orang diharamkan masuk ke neraka atau orang yang diharamkan ke atasnya neraka?. Mereka adalah orang yang berdamping rapat dengan orang ramai (baik pergaulannya), hatinya tenang, berlemah lembut serta mudah di bawa berunding"

(Riwayat at-Tarmizi)


"Berdakwah itu adalah termasuk suatu kewajipan keagamaan yang salah satu medium yang dipergunakan dalam berdakwah ialah bergaul. Kerana itu bergaul adalah wajib bagi setiap jurudakwah, kerana sesuatu yang menyampaikan kepada yang wajib hukumnya yang wajib pula. Sebenarnya, fitrah agama Islam itu sendiri mendorong manusia bergaul, kerana ajaran
Islam bukan hanya menyangkut urusan diri peribadi bahkan menyangkut kehidupan masyarakat. Rasulullah SAW semenjak diangkat menjadi Rasul dan semenjak diperintahkan menyampai risalah agama, beliau hidup di tengah-tengah masyarakat, bergaul dengan orang ramai, duduk ditengah-tengah orang ramai, menyeru dan mengajak ke jalan Allah, memberikan petunjuk dan peringatan"

(Dr Abdul Karim Zaidan)



p/s: dalam diam...otak sedang berfikir (hati2 dgn org mcm ni...haha)

No comments:

are you like this? click here...hehe

rayuanku...